Cultuur, geschiedenis en toerisme in Dokkum
Een vergeten stuk geschiedenis komt tot leven. Het muziektheaterstuk vertelt het intense verhaal van de Waalse Furie en heeft niet alleen een culturele impuls gegeven aan Dokkum, maar ook vele nieuwe bezoekers naar de regio Noordoost-Fryslân getrokken.
Een levend verhaal, een levendige regio
Het theaterstuk, georganiseerd door de stichting Noordoost-Fryslân Producties, heeft als missie om belangrijke historische verhalen een blijvende plaats te geven in de regio. “We willen dat ons erfgoed weer tot leven komt en betekenis krijgt binnen én buiten de regio”, vertelt Anneke Kooistra, voorzitter van de stichting. “De Bonifatiuskapel stond twee weken lang helemaal in het teken van vuur, zwaarden, liefde en de Waalse Furie.”
Door het project aan te pakken als een compleet festival inclusief lokale samenwerkingen, bijvoorbeeld met de lokale horeca en RTV NOF, ontstond een bijzondere dynamiek in de stad. “Het was geweldig om het enthousiasme van de mensen te zien en het heeft onze regio echt meer op de kaart gezet”, aldus Anneke. Het muziektheater trok in totaal 9000 bezoekers – een indrukwekkend aantal voor een regio-evenement. Zo’n 800 scholieren kwamen speciaal naar een middagvoorstelling en door de grootschalige marketingcampagne werd een nieuw publiek bereikt met gezinnen en jongeren uit de hele provincie en zelfs van daarbuiten. Tjerk Pieter de Vries, eigenaar van marketingbureau REFRESH, legt uit: “De promotiecampagne bereikte ruim 310.000 mensen via social media en de website trok 50.000 unieke bezoekers. Ons doel was duidelijk: jong en oud betrekken bij dit culturele verhaal.”
Door strategisch gebruik te maken van sociale media en lokale samenwerkingen groeide het publiek en ontstond er een nieuwe generatie cultuurbezoekers.
Toekomstige impact en borging
Het succes van De Fury fan Dokkum gaat verder dan een eenmalige voorstelling. “We hebben een sterke basis gelegd voor de toekomst”, zegt Anneke. Het evenement bracht regionale samenwerking naar een nieuw niveau: restaurants, hotels en lokale bedrijven speelden een rol en boden speciale arrangementen aan voor de bezoekers. Zo kwamen cultuur en toerisme op een innovatieve manier samen en kreeg Dokkum meer zichtbaarheid als culturele trekpleister. Het team bewaart alle draaiboeken, marketingplannen en geleerde lessen zorgvuldig in een groeiend archief. Anneke: “Het is onze ambitie om, bijvoorbeeld iedere twee jaar, een nieuwe productie neer te zetten. We willen de regionale verhalen levend houden en de opgebouwde kennis beschikbaar stellen voor de hele regio.”
De Versnellingsagenda als onmisbare schakel
Voor de promotie van de voorstelling was een subsidieaanvraag onmisbaar, waarvoor de stichting aanklopte bij de Versnellingsagenda. “We wisten niet meteen welke wegen we moesten bewandelen”, vertelt Anneke. Dankzij Qop werden zij in contact gebracht met AC-adviseurs, een partner die hielp bij het invullen van de complexe aanvraag. “De ondersteuning die we daardoor kregen zorgde dat wij ons volledig konden richten op de organisatie en promotie”, aldus Tjerk Pieter. Qop gaf gericht advies en legde connecties die cruciaal bleken om het muziektheaterproject te laten slagen.