Influencer: De digitale leefwereld van kinderen (en jongeren)

Hoe ziet de digitale leefwereld van kinderen tot 12 jaar eruit? Wat doen kinderen tussen de 8 en 12 jaar online? Op welke manier kijken jongeren ouder dan 12 en volwassenen naar die digitale leefwereld? En hoe veilig is de online-wereld voor kinderen? Kinderen groeien op in een digitaal tijdperk en de onlinewereld draait om snelheid, alles moet binnen een paar seconden interessant genoeg zijn, anders scrollen we verder. Met de educatieve film willen de initiatiefnemers de wereld van kinderen in beeld brengen. Jongeren spelen een belangrijke rol in het maken van de film.  

De eerste fase van dit project is de productiefase, waarin de film voor en door kinderen en jongeren wordt gemaakt. Tijdens dit proces worden ze ondersteund en gecoacht door professionals uit de filmindustrie. De tweede fase is de uitvoeringsfase. In die fase gaat de film op tournee langs verschillende dorpen in de regio. Om kinderen, jongeren en ouders te inspireren en te informeren over de digitale wereld. 

“Met het project willen we bewustwording creëren op het gebied van de digitale wereld van kinderen in de regio. We betrekken kinderen en jongeren actief bij het maakproces door ze mee te laten draaien in labs, plekken waar ze onder begeleiding van een professional worden gestimuleerd in het verrijken van hun ambities en talenten. Daarnaast krijgen de jongeren een inkijkje in de wereld van film maken en welke verschillende banen hierin te vinden zijn. Samenwerken en educatie spelen hierbij een belangrijke rol.” Vertelt Adriaan Groffen van cultuurlab Het Achterland. 

Het project De digitale leefwereld van kinderen (en jongeren) ontvangt vanuit de Versnellingsagenda een subsidiebedrag van €100.000,-.