Combex bouwlogistiek wil de logistieke kant van het vervoer van geïndustrialiseerde bouwelementen verder vormgeven met als doelstelling meer woningen te realiseren. Het project Ontwikkeling gestandaardiseerde ladingdrager heeft een subsidie van 108.425 euro ontvangen uit de Versnellingsagenda.
De bouwsector staat voor een enorme uitdaging om tot 2030 jaarlijks 75.000 nieuwe woningen te produceren. Dit is vastgesteld in de nationale woonagenda. Daarnaast moet de CO2 uitstoot in de sector aanzienlijk worden gereduceerd. Met de traditionele manier van bouwen gaan deze doelstellingen niet gehaald worden. Daarom zijn steeds meer bouwbedrijven bezig met het industrialiseren van de bouwprocessen. Binnen de productieomgeving zetten deze bedrijven grote stappen in het logistieke proces. Het vervoer daarentegen blijft hierin achter, hier wil Combex verandering in brengen.
Samen met AB Transport Group, Bouwgroep Dijkstra Draisma, Trequip en Leenstra wil Combex de logistieke kant van het vervoer verder door ontwikkelen. Met het project wordt een gestandaardiseerde ladingdrager ontwikkeld voor industriële gevelelementen. Hierdoor zijn minder handelingen nodig voor de productie en minder vervoersbewegingen. De bouwelementen kunnen goedkoper geproduceerd worden, waardoor het bouwvolume toeneemt. Met als doelstelling het rendement van de industrialisatie optimaliseren en meer woningen te realiseren. En tegelijkertijd de CO2 uitstoot te verminderen
Freerk Lautenbag, projectmanager: “Combex Bouwlogistiek is met de ontwikkeling van deze ladingdrager met geïntegreerde laad- en lossysteem voorloper in de Nederlandse bouwlogistiek. Ook hopen wij de mogelijkheden van multimodaal vervoer van bouwelementen te kunnen bevorderen met deze ontwikkeling. Met als doel een lagere CO2 uitstoot en hogere efficiëntie. Door het verhogen van de efficiëntie zullen de totale logistieke kosten in de keten gereduceerd kunnen worden en dat levert met name internationaal een betere concurrentiepositie op.”