Regiomarketing Feanster Skûtsje

Ontdek het Feanster Skûtsje: Een digitaal venster op regio Noordoost-Fryslân

Het Feanster Skûtsje, het schip ‘de Nooitgedacht’ met een rijke geschiedenis die teruggaat tot 1901. Oorspronkelijk gebouwd in Kootstertille en na een avontuurlijk verblijf in Parijs, keert het skûtsje terug naar de roots in regio Noordoost-Fryslân. Hier wordt het niet alleen in oude glorie hersteld, maar tijdens de restauratie en daarna ook actief ingezet voor regiopromotie.

In een uniek samenwerkingsproject tussen Stichting Cultureel Erfgoed Feanster Skûtsje, lokale onderwijsinstellingen en regionale sponsoren, transformeert het skûtsje tot een levendige educatieve en toeristische attractie. Het doel? Een platform bieden dat zowel de geschiedenis als de toekomst van het skûtsje en de regio Noordoost-Fryslân verbindt.

Bezoekers van het nieuwe online platform kunnen de restauratie van het skûtsje volgen via een reeks digitale verhalen, van de initiële bouw tot de wederopbouw. Daarnaast wordt het platform een bron van informatie met interactieve vaarroutes en educatieve content voor schoolkinderen, waardoor het verhaal van het Feanster Skûtsje tot leven komt voor een nieuwe generatie. Onder de naam ‘Skûtsje Kids’ wordt een educatief programma ontwikkelt om ook de jongere generatie kennis te laten maken met de ‘Nooitgedacht’

Met deze regiomarketingstrategie willen de initiatiefnemers de historie en actuele verhalen over het skûtsje en de regio vertellen. Bij de renovatie worden scholieren betrokken. De verhalen van deze leerlingen over de bouw worden weer ingezet als promotiemateriaal. Het Feanster Skûtsje wordt meer dan een museumstuk; het wordt een actief onderdeel van de regionale samenleving. Gebruikt voor toeristische vaartochten, educatieve programma’s en lokale evenementen, biedt het skûtsje een unieke manier om de fascinerende geschiedenis en cultuur van de regio te ervaren.

“Als Stichting zijn we erg blij met de financiële ondersteuning voor het opzetten digitale omgeving en hieraan gekoppelde (social media) marketingactiviteiten rondom de “Nooitgedacht”. Deze communicatiemiddelen gaan we onder meer gebruiken om te communiceren over vaarroutes, die we koppelen met evenementenwebsites en bezienswaardigheden in de regio. In de toekomst zal de vaarroute van het skûtsje te volgen zijn via ‘hotspots’ op een interactieve kaart en ook de dienstregeling en ‘halteplekken’ worden weergegeven.”, vertelt Alle Hoogsteen

Op deze manier biedt de renovatie en de historie van het Feanster Skûtsje een basis voor het verhaal van regio Noordoost-Fryslân. Niet alleen als historisch erfgoed, maar ook als symbool van regionale trots en culturele identiteit.

Het project Regiomarketing Feanster Skûtsje heeft een subsidie van € 25.000 toegekend gekregen.