Zero-emissie infra-snellader voor bouwsector

De RAPCON

Een boost voor industrialisatie in de bouw en infra met het nieuwe innovatieve concept van de zero-emissie infra-snellader genaamd de RAPCON (RAPid CONveyor, snelle transportband). De nieuwe innovatie moet intensief grondverzet sneller en energiezuiniger maken waarvan o.a. het beladen van vrachtwagens in de bouw en infra kan profiteren.

De bouwsector staat voor serieuze uitdagingen, zoals het personeelstekort, CO2 reductie en de stikstofcrisis. Door middel van het project willen de initiatiefnemers hier iets aan doen door slimmer en schoner te werken. De ontwikkeling van de snellader moet bijdragen aan het verminderen van het personeelstekort en de stikstofuitstoot in de bouwsector, met name in grondverzet voor bouwprojecten.

De Boer Burgum heeft samen met SOMA, een vooraanstaande Nederlandse onderwijsinstelling voor de bouwsector, en Fekkes Mechanical Design uit Garyp het duurzame concept ontwikkeld. Dit concept wordt momenteel gedemonstreerd, getest en geoptimaliseerd via een prototype.

“Elektrificatie is slechts één pad naar emissievrij werken. Door procesverbetering en innovatie, die leiden tot energiebesparing, boeken we snel succes. Elke joule energie die we besparen, betekent pure winst voor het milieu.” – vertelt Heinze van De Boer Burgum.

De RAPCON wordt een hulpstuk die aan de voorzijde van een graafmachine bevestigd kan worden en werkt met een lopende band. Deze band transporteert het materiaal omhoog en in de vrachtwagen, waardoor het beladen efficiënter wordt. De cyclus van de graafmachine wordt korter. Hierdoor kan de graafmachine meer cyclussen draaien in dezelfde tijd. Met behulp van de RAPCON wordt het energie-intensieve deel van de cyclus, namelijk het heffen en zwenken, geëlimineerd. De productie van de graafmachine neemt toe en de emissies nemen af. De RAPCON is volledig elektrisch aangedreven, waardoor het geheel een aanzienlijke milieubesparing oplevert.

Het project heeft een subsidie vanuit de Versnellingsagenda ontvangen van €135.237,70. De initiatiefnemers willen met het project de regio Noordoost-Fryslân op de kaart zetten als innovatieve en duurzame hub voor de bouw- en infrasector.