De Recreatie en Toerisme sector is één van de vier grootste sectoren van Noardeast-Fryslân en erg belangrijk voor de regio. Met het toeristische aanbod is voor zowel de inwoners van de regio als toeristen van buiten de regio. Door het toeristische aanbod op elkaar aan te laten sluiten wordt gewerkt aan de bekendheid van de regio en professionalisering van het bestaande toeristische aanbod. Theaterkerk Nes en Stichting Sens of Place willen samen de regio in de spotlight zetten.
De natuurliefhebbers en de watersporters kunnen hun hart ophalen in Noordoost-Fryslân. Rust, ruimte, natuur, landschap en water zijn hier volop te vinden. Het culturele aanbod is minder bekend voor toeristen van buiten de regio. Hier moet verandering in komen vinden de initiatiefnemers van het project.
“Er zijn veel culturele initiatieven in de regio, professioneel en amateur, die ondersteuning zoeken. Vanuit de Cultuurambassade van Theaterkerk Nes kunnen we die nu bieden. Een team van professionals staat klaar om te helpen. Er wordt al volop gevraagd en geholpen. Daarnaast willen we graag een lijn in een meerjarige programmering aanbrengen waarbij we in verschillende gemeenten kunnen samenwerken. Het aanhaken bij provinciale en landelijke initiatieven moet nu gemakkelijker worden omdat er een ‘loket’ is waar die organisaties ons kunnen vinden.’’ – vertelt Anke Bijlsma, Theaterkerk Nes
Binnen het project worden verschillende bronnen opgebouwd, zoals kennis, netwerk en goodwill. Deze bronnen versterken de positie van Theaterkerk Nes als culturele ambassade in Noordoost-Fryslân. Daarnaast zullen de culturele producties die uit de programmalijn voortkomen zorgen voor een meer structurele inkomstenstroom, die binnen de organisatie ruimte creëert voor het ontwikkelen en uitvoeren van een nieuwe programmalijn, marketing en advisering. Het idee is dat er een vliegwieleffect ontstaat in de regio.
Het doel van het project De Culturele ambassade van Noordoost-Fryslân is om de merk- en belevingswaarde van de regio te vergroten. Met het versterken van het cultureel aanbod kan er een nieuwe bezoeker aangetrokken worden en kan de regio andersoortige allure uitstralen. Cultuur is een uitstekend middel om de regio meer op de kaart te zetten en meer naamsbekendheid genereren.