Ús Lokaal - Dokkum

Firda, Dockinga College, Piter Jelles en Pro Dokkum hebben hun ambitie om de regio als hun klaslokaal te gebruiken het afgelopen jaar vastgesteld. Fair Deal Dokkum is een concreet project dat voortkomt uit deze ambitie. Het project draait om ondernemerschap en het ontwikkelen van ondernemend gedrag en vaardigheden, zoals samenwerken, creativiteit, initiatief nemen en zelfvertrouwen. Een belangrijk aspect is het creëren van een authentieke leeromgeving voor leerlingen, studenten en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, waarbij ook Dokwurk betrokken is.

De initiatiefnemers leggen een basis voor een samenwerkingsverband tussen onderwijs en bedrijfsleven, waarbij de focus ligt op het creëren van een dynamische omgeving waarin innovatie en ondernemerschap gedijen. Door de integratie van ondernemerschap in het curriculum en het organiseren van uitdagende projecten en evenementen, wordt een leeromgeving gecreëerd die leerlingen en studenten voorbereidt op de uitdagingen van de moderne arbeidsmarkt. “Studenten leren in een levensechte omgeving, ze hebben invloed op de bedrijfsvoering met als resultaat dat ze trots kunnen zijn op datgene wat ze hebben gepresteerd. Samen met enthousiaste ondernemers uit Dokkum kunnen wij dit de studenten bieden. Hoe TOF is dat!!” Deelt coördinerend docent Herbert Groeneveld.

Het project streeft naar concrete doelstellingen, zoals het besteden van een significant deel van de onderwijstijd aan samenwerking met de regio en het betrekken van het bedrijfsleven bij het onderwijsproces. Door deze actieve betrokkenheid worden niet alleen de vaardigheden van leerlingen en studenten versterkt, ook slaat het een brug tussen onderwijs en praktijk. Hierdoor ontstaat beter begrip van de lokale arbeidsmarkt bij de deelnemers en wordt de doorstroom naar de arbeidsmarkt vergemakkelijkt.

Om de continuïteit te waarborgen, wordt een duurzaam waardemodel ontwikkeld voor de activiteiten binnen het project. Een cruciaal onderdeel hiervan is de authentieke leeromgeving, waarbij een leermeester als spil fungeert. De leermeester zorgt voor het overzicht en de coaching van de studenten, terwijl de subsidie wordt gebruikt om de leeromgeving op te zetten en afspraken te maken over continuering na de projectperiode. Tevens wordt onderzocht hoe de activiteiten een vaste plek kunnen krijgen in het curriculum van de onderwijsinstellingen.

Het project Fair Deal – Dokkum heeft een subsidie van € 113.815,- toegekend gekregen.