Innovatiehuis verbindt Noordoost-Fryslân voor toerisme

De regio Noordoost-Fryslân heeft zoveel meer te bieden dan water, watersport en de Elfsteden. Met het project Innovatiehuis Toerisme is een plek gerealiseerd waar studenten en ondernemers samen werken aan het vergroten van de regio als toeristische bestemming. De vijf streekmerken uit de regio komen in dit project samen. Zo is 5x WOW bedacht, een marketing concept dat staat voor Wouden (Noardlike Fryske Wâlden), Wad (Werelderfgoed Waddenzee), Weids (Nationaal park Lauwersmeer), Water (Nationaal park De Alde Feanen) en Werelds (de stad Dokkum). Hiervoor zijn onder andere een vijftal unieke augmented reality (Een digitale laag die als het ware over de werkelijkheid wordt gelegd met behulp van een smartphone of tablet) fiets-, wandel-, en vaarroutes uitgedacht die kunnen worden gebruikt met behulp van de gratis MeAR Fryslân app. Er wordt ook hard gewerkt aan arrangementen in de regio in samenwerking met de lokale ondernemers.

Klaas Veenstra van Veenstra reizen is een van de initiatiefnemers van dit project en met hem hebben we het over de impact van dit project. Hoe reageren mensen er op? Wat is het effect in de regio? Welke hindernissen en hoogtepunten waren er? En is het vooraf geplande doel gehaald of misschien wel meer?

“In de regio merken we dat de ondernemers in de toeristische sector blij zijn met het initiatief.” vertelt Klaas. De ondernemers omarmen het project en zijn er graag onderdeel van. Tenslotte hebben zij ook baat bij meer toeristen in de regio. Zo zijn er ondernemers onderdeel geworden van de routes en worden ze gevraagd voor de arrangementen die in ontwikkeling zijn. Het realiseren van deze augmented reality routes was een belangrijke mijlpaal in het project. Het was echt passen en meten om al het moois uit omgeving op te nemen in de routes.

Een belangrijk onderdeel van het project zijn de studenten die zich inzetten voor het innovatiehuis en 5x WOW. De studenten hebben een enorm enthousiasme voor de opdrachten en zetten zich bijvoorbeeld in door onderzoek te doen. Ook mochten leerlingen optreden als standplaatshost tijdens een oefeningsreis onder begeleiding van een professional uit het vak. Het is Klaas opgevallen dat scholen behoefte hebben aan meer vergelijkbare initiatieven.

Dit soort projecten lopen nooit zonder hindernissen, toch moest Klaas even graven voor hij een concreet antwoord kon geven. Een uitdaging was het vinden van een passende naam voor het marketing initiatief van de streekmerken. De keuze lijkt nu voor de hand liggend, zeker met de uitleg erbij. Toch is hier de nodige energie in gaan zitten en zijn er veel leerlingen en ondernemers betrokken geweest bij het proces.

Ook de vooraf gemaakte planning moest opnieuw worden ingedeeld. “Op zich is dit geen ramp, maar wel een hindernis die genomen moest worden. De website stond als eerste op de planning, maar dit bleek niet logisch omdat de inhoud nog niet compleet was. Dat wil zeggen, het was wel duidelijk wat er op de site zou komen, maar de details ontbraken nog. Zo kun je wel zeggen dat het een bijzondere straat was, maar waarom de straat dan zo bijzonder was, moest nog worden uitgezocht en uitgewerkt. Een website in de toeristische sector doet het goed als het verhaal het product onderschrijft en details zijn hiervoor van belang.” licht Klaas toe.

Vooraf waren er drie belangrijke pijlers. De regio Noordoost-Fryslân op de kaart zetten, een samenwerking met het onderwijs aan gaan en als verbinder in regio optreden en bekend staan. Klaas: “De doelen zijn behaald en we zijn tevreden met het resultaat. Het leuke is dat het enthousiasme van het onderwijs en de ondernemers overweldigend en groter is dan gedacht.”

Benieuwd naar alle artikelen uit de tweede editie van het magazine?
Bekijk het volledige magazine hier: