De Halve Maan en Hotel de ABDIJ waren de eerste bedrijven die hun menukaart hebben laten vertalen in het Duits met de gratis vertaalservice van Promotie Dokkum. Inmiddels zijn er zeven bedrijven met een complete menukaart in het Duits. “Door onze menukaart in het Duits aan te bieden, hebben we al 80% van de vragen beantwoord”, zegt Theo Kingma van de Halve Maan. De gratis vertaalservice is voor alle ondernemers in de binnenstad beschikbaar. Ook voor de snelcursus Duits voor horeca en retail die maandag 3 juli georganiseerd wordt zijn inmiddels tientallen aanmeldingen.
Het is een van de eerste acties die wordt gedaan om de beleefwaarde van Dokkum voor de Duitse toerist te vergroten. Een volgende actie is er binnenkort: een praktische snelcursus Duits voor iedereen die in de horeca en retail werkt in Dokkum. Hoe spreek je een Duitse toerist netjes aan? Hoe wijs je ze de weg? Hoe geef je ze goede tips voor Dokkum en de regio in hun eigen taal? In het najaar is er een uitgebreidere vervolgcursus. Beide acties zijn onderdeel van het project ‘de Duitse toerist naar Dokkum’, een samenwerking tussen Stichting Promotie Dokkum en Ondernemersvereniging Dokkum. Dankzij subsidie vanuit de versnellingsagenda Noordoost-Fryslân is er een plan gemaakt dat wordt uitgevoerd door het contentteam van Stichting Promotie Dokkum. Naast de vertaalservice en taalcursus volgt er onder andere een online campagne, wordt dokkum.nl naar het Duits vertaald en wordt er een persreis georganiseerd.
De Duitse toerist is een belangrijke bezoeker voor het toerisme in Dokkum. Hoewel we jaarlijks op veel Duitse toeristen mogen rekenen, is het aantal wel drastisch gedaald sinds 2016. Van 2016 tot 2019 groeide het aantal overnachtingen van Duitse toeristen in Friesland van bijna 993.000 naar bijna 1,3 miljoen. In 2021 waren dat er – door de coronapandemie – nog maar 477.000. Een marketingcampagne moet weer meer Duitse toeristen naar Dokkum trekken én ze hier een gastvrij welkom bieden. Daar varen de toeristische sector, Dokkumer detailhandel en dagrecreatie wel bij. De Duitse bezoeker besteedt namelijk ruim twee keer zoveel (440 euro) dan de Nederlandse toerist (185 euro).
Samen hopen ze op deze manier de toeristische sector van Dokkum een flinke boost te geven en weer terug te brengen naar de aantallen van 2016. Het project heeft een subsidiebedrag van €49.847 vanuit de Versnellingsagenda ontvangen.