Bonifatius On Tour zet de regio op de kaart

Bonifatius on tour, het mobiele toeristisch informatie punt van Dokkum is gerealiseerd. Een prachtige paardenkar is omgetoverd tot bar en promotiewagen. Na een aantal tests in de regio zijn de 30 vrijwilligers er klaar voor om buiten de regio Dokkum te promoten.

Bonifatius On Tour is een promotiewagen om Dokkum als Bonifatiusstad te positioneren op festivals, beurzen en markten door heel Nederland. Vanuit deze wagen wil de Dockumer Biergilde een drankje schenken en informatie uitdelen van en over Dokkum. Essentie van Bonifatius On Tour is om mensen van buiten de regio naar regio Noordoost-Fryslân te halen. De merkwaarde wordt vergroot door met het mobiele Toeristisch Informatie Punt (TIP) buiten de regio aanwezig te zijn.  

Er is een paardenwagen omgebouwd tot een bar en TIP om Dokkum buiten de regio te kunnen promoten. De eerste try-outs van Bonifatius On Tour zijn geweest en het was een groot succes. Dokkum en de regio hebben veel te vertellen. Vanuit de mobiele TIP worden de verhalen verteld en worden bezoekers geënthousiasmeerd om in een volgend bezoek de Friese regio aan te doen. Op dit moment zijn er dertig vrijwilligers betrokken die staan te popelen om aankomende seizoen aan de slag te gaan op evenementen buiten de regio en wellicht zelfs buiten Nederland.  

De initiatiefnemers van het project: Bonifatiuskapel, Museum Dokkum en Stichting Dockumer Biergilde zijn trots op de regio en hebben natuurlijk baat bij een levendige regio. Een regio met aantrekkingskracht waar eenieder op zijn eigen manier aan werkt. De TIP is momenteel vooral nog te vinden in de regio. Zo kon het gebruik van de kar goed worden getest en aangescherpt. Door de verkoop van drankjes, waaronder het Bonifatiusbier uit Dokkum, kan de TIP zonder aanvullende subsidie de regio in trekken en de regio op de kaart zetten. 

In september willen de initiatiefnemers met de wagen de Duitse zusterstad van Dokkum, Fulda aan doen. En in oktober zal de wagen aanwezig zijn op Maallust, het Bockbier festival van het noorden. Verder wordt er gewerkt aan het nieuwe festival seizoen zodat de TIP volgend zomer op nog veel meer plaatsen aanwezig zal zijn.   

Resultaten: 

  • Een paardenwagen is omgebouwd tot een bar met informatiepunt; 
  • Er is een busje aangeschaft die de TIP op locatie brengt en tevens de voorraad bewaart; 
  • Succesvolle try-outs in de regio;  
  • 30 enthousiaste vrijwilligers hebben zich aangemeld.  

Een samenvatting van het originele projectplan lees je hier terug.